Multifunctionele centra krijgen een steeds belangrijkere rol binnen een gemeente: panden waarbinnen uiteenlopende culturele en recreatieve activiteiten vaak samen gaan met horeca. Een trend die moeilijk past binnen bestaande wet- en regelgeving, in het bijzonder het onderscheid tussen een drank- en horecavergunning voor een commerciële of een paracommerciële rechtspersoon.
Multifunctioneel centrum
Multifunctionele centra verschijnen in steeds meer gemeenten en krijgen een steeds belangrijkere rol binnen een gemeente. In één pand gaan uiteenlopende culturele en recreatieve activiteiten samen met horeca.
Allerlei voorzieningen komen bij elkaar, zoals lokaal verenigingsleven, sportaccommodaties, bibliotheken en theaters. En bij voorkeur ook nog in combinatie met horeca voor een hapje, drankje en/of maaltijd. Meestal is het een stichting die het centrum beheert. Een dergelijk centrum ontvangt vaak subsidie van de gemeente.
Het is een trend die moeilijk past binnen de bestaande regelgeving. Ongewenste situaties kunnen zich dan voor doen. Gemeenten vinden het lastig de wet toe te passen als het gaat om de vergunningverlening ter uitvoering van de Drank- en Horecawet. Een voorbeeld hiervan is het onderscheid tussen een drank- en horecavergunning voor een commerciële of een paracommerciële rechtspersoon.
Drank- en Horecawet
In de horeca wordt het meest verdiend met de verkoop van alcoholische drank. Hiervoor moet men uiteraard een drank- en horecavergunning aanvragen op grond van de Drank- en Horecawet. Deze vergunning kan van commerciële of paracommerciële aard zijn. Het ultieme grensgeval hiertussen? De multifunctionele centra
Grensgeval
Vaak weten de stichtingen en gemeenten niet of er sprake is van een commercieel bedrijf of een paracommerciële rechtspersoon. Het is echter wel belangrijk te weten welke partij uiteindelijk de aanvraag doet.
De afweging tussen commercieel of paracommercieel hangt in de praktijk af van verschillende factoren. Is er sprake van een derde partij? Dan duidt dat al gauw op een vergunning van commerciële aard. Beheert de stichting of vereniging naast het centrum ook zelf de horeca en is de horeca een ondergeschikte nevenactiviteit? Dan duidt dat al gauw op een vergunning van paracommerciële aard.
De juiste aanpak vraagt om een praktijkgerichte beoordeling. Breng in kaart welke partijen betrokken zijn en wie de verantwoordelijkheid draagt voor de horeca.
Roel Marius Brouwer
Roel Marius Brouwer LLB (Bachelor of Laws) is junior juridisch adviseur NCOD
Specialisme: Drank- en Horecawet
Meer over Roel Marius Brouwer
Multifunctionele centra krijgen een steeds belangrijkere rol binnen een gemeente: panden waarbinnen uiteenlopende culturele en recreatieve activiteiten vaak samen gaan met horeca. Een trend die moeilijk past binnen bestaande wet- en regelgeving, in het bijzonder het onderscheid tussen een drank- en horecavergunning voor een commerciële of een paracommerciële rechtspersoon.
Multifunctioneel centrum
Multifunctionele centra verschijnen in steeds meer gemeenten en krijgen een steeds belangrijkere rol binnen een gemeente. In één pand gaan uiteenlopende culturele en recreatieve activiteiten samen met horeca.
Allerlei voorzieningen komen bij elkaar, zoals lokaal verenigingsleven, sportaccommodaties, bibliotheken en theaters. En bij voorkeur ook nog in combinatie met horeca voor een hapje, drankje en/of maaltijd. Meestal is het een stichting die het centrum beheert. Een dergelijk centrum ontvangt vaak subsidie van de gemeente.
Het is een trend die moeilijk past binnen de bestaande regelgeving. Ongewenste situaties kunnen zich dan voor doen. Gemeenten vinden het lastig de wet toe te passen als het gaat om de vergunningverlening ter uitvoering van de Drank- en Horecawet. Een voorbeeld hiervan is het onderscheid tussen een drank- en horecavergunning voor een commerciële of een paracommerciële rechtspersoon.
Drank- en Horecawet
In de horeca wordt het meest verdiend met de verkoop van alcoholische drank. Hiervoor moet men uiteraard een drank- en horecavergunning aanvragen op grond van de Drank- en Horecawet. Deze vergunning kan van commerciële of paracommerciële aard zijn. Het ultieme grensgeval hiertussen? De multifunctionele centra
Grensgeval
Vaak weten de stichtingen en gemeenten niet of er sprake is van een commercieel bedrijf of een paracommerciële rechtspersoon. Het is echter wel belangrijk te weten welke partij uiteindelijk de aanvraag doet.
De afweging tussen commercieel of paracommercieel hangt in de praktijk af van verschillende factoren. Is er sprake van een derde partij? Dan duidt dat al gauw op een vergunning van commerciële aard. Beheert de stichting of vereniging naast het centrum ook zelf de horeca en is de horeca een ondergeschikte nevenactiviteit? Dan duidt dat al gauw op een vergunning van paracommerciële aard.
De juiste aanpak vraagt om een praktijkgerichte beoordeling. Breng in kaart welke partijen betrokken zijn en wie de verantwoordelijkheid draagt voor de horeca.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Artikel 1 lid 1 Drank- en Horecawet
Artikel 3 Drank- en Horecawet
Artikel 4 Drank- en Horecawet
Artikel 9 Drank- en Horecawet
Artikel 14 Drank- en Horecawet
Belangrijkste uitspraken
Rechtbank Leeuwarden, 22 juli 2005, nr. 05/1016 en 05/1021, ECLI:NL:RBLEE:2005:AU0471, in: Module Horeca
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 29 augustus 2007, ECLI:NL:RVS:2007:BB2481, in: de Gemeentestem
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 4 juni 2008, ECLI:NL:RVS:2008:BD3101, in: Module Horeca
Rechtbank Zutphen, in: 25 juli 2008, ECLI:NL:RBZUT:2008:BD9754, in; Module Horeca
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 22 juli 2009, ECLI:NL:RVS:2009:BJ3399, in: Module Horeca
Rechtbank Leeuwarden, 4 september 2008, ECLI:NL:RBLEE:2008:BE9860, in: Module Horeca
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 7 november 2007, ECLI:NL:RVS:2007:BB7327, in Module Horeca
Literatuur
Nieuwe VNG-Modelverordening Drank- en horecawet, ledenbrief 15 maart 2013 (Lbr. 13/023)
Naslag
D. van der Meijden, Module Horeca, Algemeen commentaar Drank- en Horecawet
D. van der Meijden, Module Horeca, Artikelsgewijs commentaar artikel 1 Drank- en Horecawet
D. van der Meijden, Module Horeca, Artikelsgewijs commentaar artikel 3 Drank- en Horecawet
D. van der Meijden, Module Horeca, Artikelsgewijs commentaar artikel 4 Drank- en Horecawet
D. van der Meijden, Module Horeca, Artikelsgewijs commentaar artikel 9 Drank- en Horecawet
D. van der Meijden, Module Horeca, Artikelsgewijs commentaar artikel 14 Drank- en Horecawet
Drank- en horecavergunning, in: Module Horeca (Drank- en horecawet)
Paracommercie (Drank- en horecawet), in: Module Horeca
Paracommerciële instellingen (Drank- en horecawet), in: Module Horeca
E.P. van Essen, Horecawetgeving in de praktijk - deel 1: frontoffice en vergunningverlener
E.P. van Essen, Horecawetgeving in de praktijk - deel 2: toezichthouder en handhaver
E.P. van Essen, Horecawetgeving in de praktijk - deel 3: beleid en openbare orde en veiligheid
Modellen
Aanvraagformulier Drank- en Horecawet (Model B), in Module Horeca
Procesbeschrijving paracommercieel horecabedrijf, in: Module Horeca