De omgevingsverordening is één van de instrumenten in de komende Omgevingswet om activiteiten in de fysieke leefomgeving te reguleren. Via de omgevingsverordening stellen Provinciale Staten regels vast voor activiteiten die gevolgen kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. De reikwijdte van de omgevingsverordening gaat verder dan de huidige structuurvisie. Provinciale Staten stellen voor haar grondgebied één omgevingsverordening vast in plaats van meerdere structuur- en beheersplannen.
Met de omgevingsverordening realiseren provinciale staten een evenwichtige afweging van regels voor niet locatiespecifieke activiteiten. Daarnaast moeten in de omgevingsverordening ook regels worden opgenomen over bijvoorbeeld (grond)waterbescherming en stiltegebieden. Verder kunnen ook maatwerkregels en provinciale verordeningen in de omgevingsverordening worden opgenomen die niet alleen een ruimtelijke component hebben, maar die ook gesteld zijn in het belang van bruikbaarheid en veiligheid. In dit thema wordt verder ingaan op doel, inhoud, procedure en afwijkingsmogelijkheden van de omgevingsverordening
J.H.G. van den Broek, Provinciale omgevingsverordening, in: De Omgevingswet in de praktijk, Deventer: Wolters Kluwer 2015 (Deel VI - Hoofdstuk 6, p. 211 e.v.).
Stibbe, Omgevingsplan in de Omgevingswet, in: Op weg naar de Omgevingswet, Amsterdam: Stibbe, november 2015, hoofdstuk 5 (pag. 24 e.v.).
F.P.C.L. Tonnaer, Vertrouwen op initiatiefnemers in de Omgevingswet: een stille revolutie in het omgevingsrecht?, BR 2014/49.
M.C. Brans, Flexibiliteitsmogelijkheden in de Omgevingswet; de AMvB’s verkend (deel 1), BR 2016/87, (afl. 11, pag. 583 - 591).
Stefan Kortekaas
Stefan Kortekaas is Hoofdinspecteur / Vakspecialist Geluid (Vergunningen, Toezicht en Handhaving) bij de Gemeente Utrecht
Meer over Stefan Kortekaas
Auteur bij Wolters Kluwer
De omgevingsverordening is één van de instrumenten in de komende Omgevingswet om activiteiten in de fysieke leefomgeving te reguleren. Via de omgevingsverordening stellen Provinciale Staten regels vast voor activiteiten die gevolgen kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. De reikwijdte van de omgevingsverordening gaat verder dan de huidige structuurvisie. Provinciale Staten stellen voor haar grondgebied één omgevingsverordening vast in plaats van meerdere structuur- en beheersplannen.
Met de omgevingsverordening realiseren provinciale staten een evenwichtige afweging van regels voor niet locatiespecifieke activiteiten. Daarnaast moeten in de omgevingsverordening ook regels worden opgenomen over bijvoorbeeld (grond)waterbescherming en stiltegebieden. Verder kunnen ook maatwerkregels en provinciale verordeningen in de omgevingsverordening worden opgenomen die niet alleen een ruimtelijke component hebben, maar die ook gesteld zijn in het belang van bruikbaarheid en veiligheid. In dit thema wordt verder ingaan op doel, inhoud, procedure en afwijkingsmogelijkheden van de omgevingsverordening
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Art. 2.1 Omgevingswet
Art. 2.3 Omgevingswet
Art. 2.6 Omgevingswet
Art. 2.8 Omgevingswet
Art. 2.18 Omgevingswet
Art. 2.22 Omgevingswet
Art. 2.23 Omgevingswet
Art. 2.27 Omgevingswet
Art. 2.33 Omgevingswet
Art. 3.16 Omgevingswet
Art. 4.1 Omgevingswet
Art. 4.2 Omgevingswet
Art. 4.6 Omgevingswet
Art. 4.15 Omgevingswet
Art. 16.23 Omgevingswet
Art. 16.32 Omgevingswet
Besluit kwaliteit leefomgeving
Belangrijkste uitspraken
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 16 februari 2011, ECLI:NL:RVS:2011:BP4732, AB 2011/119
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 22 april 2015, ECLI:NL:RVS:2015:1223, RVR 2015/58
Literatuur
Memorie van toelichting Omgevingswet
Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 2015, Omgevingswet in thema's
VNG, IPO, Rijk, n.d., Aan de slag met de Omgevingswet, omgevingsverordening
VNG, IPO, Rijk, n.d., Aan de slag met de Omgevingswet, maatwerkregel
J. Dolstra, Module Wabo en omgevingsvergunning 3157, Instrumenten Omgevingswet
J.H.G. van den Broek, Provinciale omgevingsverordening, in: De Omgevingswet in de praktijk, Deventer: Wolters Kluwer 2015 (Deel VI - Hoofdstuk 6, p. 211 e.v.).
Stibbe, Omgevingsplan in de Omgevingswet, in: Op weg naar de Omgevingswet, Amsterdam: Stibbe, november 2015, hoofdstuk 5 (pag. 24 e.v.).
F.P.C.L. Tonnaer, Vertrouwen op initiatiefnemers in de Omgevingswet: een stille revolutie in het omgevingsrecht?, BR 2014/49.
M.C. Brans, Flexibiliteitsmogelijkheden in de Omgevingswet; de AMvB’s verkend (deel 1), BR 2016/87, (afl. 11, pag. 583 - 591).
T. Leemans–van Koten, De afwijkactiviteit van provinciaal belang, blog AKD, 13 september2016
J.R. van Angeren, 2016, Het omgevingsplan in de omgevingswet, TO maart 2016, nr. 1/2
Tweede kamer, 2017, herplanning stelselherziening omgevingsrecht en reactie op BIT-advies , IENM/BSK-2017/230665 verkregen via https://www.omgevingswetportaal.nl/documenten/kamerstukken/2017/10/6/herplanning-stelselherziening-omgevingsrecht-en-reactie-op-bit-advies
Naslag
Inleiding Omgevingswet (incl. parlementaire stukken), J.G.H. Spitters, Module Wabo en omgevingsvergunning 2905
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 2.3, J.W. van Zundert
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 2.4, J.W. van Zundert
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 2.6, J.W. van Zundert
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 4.1, J.W. van Zundert
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 4.2, J.W. van Zundert
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 4.6, J.W. van Zundert
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 4.15, J.W. van Zundert
Ruimtelijk bestuursrecht, Artikelsgewijs commentaar Omgevingswet, Artikel 16.32, J.W. van Zundert
Verwante onderwerpen
Omgevingswet en Industrielawaai
Omgevingswet: omgevingswaarden
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet